El director de promoció internacional de Turisme de Barcelona, Mateo Asensio, admet la dificultat de tenir xifres precises “perquè és poc ètic preguntar persona per persona sobre la seva orientació sexual”, però quantifica en prop d’un milió els visitants de la ciutat atrets pel turisme LGTBI cada any. Ara bé, els participants del Pride, el Circuit Festival o les dades d’hotels sí que permeten fer una estimació que “assenyala les línies mestres”. Basant-se en això, s’estima que la despesa econòmica dels gais a la ciutat no és testimonial: 892 milions d’euros anuals, segons Turisme de Barcelona.
La celebració del Pride, a més, ha viscut un creixement exponencial, tant en visitants forans com en públic intern. Els seus organitzadors posen de manifest que des que es va celebrar per primer cop, l’any 2009, s’ha passat de 50.000 participants a una xifra cinc cops superior el 2015, passant pels 100.000 del 2012. A més, Morales admet que tots els indicadors conviden a ser optimistes de cara a les dades del 2016.
Potencial per seguir creixent
Juan Antonio Duro, professor d’economia de la Universitat Rovira i Virgili (URV) especialitzat en turisme, corrobora la idea de la tendència a l’alça de Barcelona pel que fa a aquest sector. “L’auge del turisme gai és un exemple perfecte del que representa la capital catalana”, explica Duro. El professor defineix Barcelona com “una ciutat oberta, atractiva i cosmopolita”. Malgrat tot, l’expert llança un avís enmig de l’onada d’optimisme que traspuen aquestes xifres: “El repte és no morir d’èxit”, adverteix. De moment, però, Morales revela que les inscripcions a la manifestació del Pride han crescut. Un total de 37 vehicles clamaran per la visibilitat del col·lectiu transsexual, una reivindicació que pren el relleu de la marxa del 2015, centrada en la lluita contra l’assetjament a les escoles.
“És una marxa completament transversal per a tots els col·lectius LGTBI, però sempre busquem que hi hagi un tema central que ho lligui tot”, explica Morales. A les empreses, bars o altres negocis que muntaran les seves carrosses s’hi suma la participació d’entitats vinculades al sector, però també organitzacions de caràcter més generalista, com Amnistia Internacional, l’ANC o diversos partits polítics i sindicats.
El públic gai, una oportunitat
Fins ara al Pride només hi havien participat empreses comercials vinculades al sector LGTBI, però enguany també s’hi sumaran companyies no orientades específicament a aquest públic. Morales deixa clar que aquesta inscripció no és un fet aïllat, sinó que cada cop més companyies volen ser gay-friendly. A diferència dels motius que converteixen la capital catalana en una ciutat atractiva per al públic LGTBI, el director del Pride fa una anàlisi més pràgmatica. “Existeix el mantra que els gais tenen més poder adquisitiu”, explica. No és una anàlisi aïllada. Segons l’Organització Mundial del Turisme, els visitants gais gasten un 40% més que la resta.
La matança d’Orlando, en la memòria
El centenar de víctimes -entre morts i ferits- de la matança en una discoteca d’Orlando tindran el seu homenatge en la desfilada del Pride. La marxa anirà precedida per un crespó sobre la bandera de l’arc de Sant Martí -el símbol de la comunitat gai- i una bandera dels Estats Units. També es farà un minut de silenci en protesta per la matança i, a més, hi haurà moltes iniciatives particulars en aquest sentit. Una d’elles és la del local Osbar, que segons el seu propietari, Òscar Verde, dedicarà la seva carrossa a homenatjar la cinquantena de morts.
Font: http://www.ara.cat/societat/Barcelona-al-top-destinacions-gay-friendly_0_1610239074.html